Adinan synttärikisoissa tapahtuu 29.09.2025 (Tuotos)

Olimme vasta saapuneen Blacklaken porukalla Adinaan kilpailemaan tilan syntymäpäiväien juhlaksi järjestettäviin kilpailuihin. Minä menin päätä pahkaa katsomaan kilpailulistoja, jotta tietäisin milloin olisi mun ja Hedan aika mennä radalle, kuinka kauan ehdittäisiin lämmittelemään ja kuinka kauan ehdittäisiin katsoa muiden suorituksia vinkiksi. Yllätyksekseni en löytänyt nimiämme listasta, mutta katsoessa listaa kokonaisuudessa, löydän meidät yhtä luokkaa vaativammassa luokassa: Vaativa B. Hedaa on ollut vaikea nostaa Vaativa B tasolle ja minäkin olen kilpaillut sillä tasolla vain kerran pari Utopian kanssa. En voisi millään tähän hätään kyllä opettaa Hedaa vaativalle tasolle. On siis mentävä kertomaan jollekin tästä tapahtuneesta virheestä.

--

"Miten niin on ongelma!? Mä ilmottauduin ihan oikeaoppisesti Helppo A luok-" Päätän siinä riitelyn keskellä tarkistaa kuitenkin. Olin tehnyt virheen, olin ilmoittautunut Vaativa B luokkaan. Eih, miten tämä on mahdollista, niin mun tuuria! "Anteeksi, se olikin mun muka," myönnän. "Voisitko silti vaihtaa meidät Vaativa B luokasta Helppo A:han?" Kysyn perään. Saan vastaukseksi tympeän: "Sori, Helppo A on täynnä, ei onnistu." Kiva kun se mukava virkailija meni juuri tauolle ja sain tän tädin hoitamaan mun ongelmia! "Ei sit" mutisen ja tömistelen pois. Voisin periaatteessa vaan peruuttaa, tai olla menemättä paikalle. Toisaalta en tiedä kehtaisinko näyttää naamani muissakaan luokissa, jos näin tekisin. Helvetti. Toisaalta taso on vain yhden vaikeampi ja minä olen jo kisannut tasolla vähän, ei suorituksesta täydellistä tule, mutta voitaisiinhan me mennä se suorittamaan vaikka tultaisiin viimeisiksi. Sentään en tosiaan ilmoittautunut Grand Prix luokkaan vahingossa. :D

--

Vedän viimeisen harjanvedon punaista karvaa vasten ja heitän satula - satulahuopa kombon telineeltä ratsuni selkään. Olin koittanut opetella ohjelmaa ulkoa ja se oli hyvin samanlainen, mitä olin Utopian kanssa treenannut muutama viikko sitten ahkerasti. Se oli hyvin muistissa, sitten kun muistaisi tehdä vähän eri tiet vähän eri kohdissa, niin ei olisi ongelmaa. Riisuin riimun Hedan päästä ja laskin sen sen kaulalle pukien suitsen heti sen perään tamman päähän. Irrotin riimun, talutin tamman jakkaralle ja hyppäsin selkään.

Lämmittelyissä kävin kaikki askellajit läpi molempiin suuntiin, tein taivutuksia ja ympyröitä sekä muutamat siirtymät. Sen jälkeen halusin kokeilla liikkeitä, joiden osaamisesta olin tamman kohdalla epävarma. Sulkutaivutus.. Köhh, ehkä sitä voi juuri ja juuri sanoa sulkutaivutukseksi. Avotaivutus oli vielä vaikeampi, ei tamma oikein tahtonut taipua sinne suuntaan ollenkaan. Keskikäynti sujuu, mutta lisättyyn ei tahdo liike riittää. Okei okei, ehkä tämä riittää, pitää mennä katsomaan muiden meitä ennen menevien ratoja, että varmasti muistan koko radan!

--

Ratsastan kentän keskelle, kumarran ja saan luvan aloittaa. Jatkan ohjelman parissa. Lisätty käynti ei selkeästi ole tarpeeksi matkaa tavoitteleva ja saattaa vaikuttaa vähän liian kiireiseltä. Avotaivutukset ovat edelleen vaikeita, mutta sulkutaivutukset saattavat radan mittaan alkaa sujua, kunhan tamma ei kääntyisi ennen, kuin pitää. Rata ei tunnu menevän erityisen hyvin, myönnän, mutta ei se nyt mikään surkein ratsastamani rata ole myöskään. Loppusuoralla pysähdyn sentilleen oikeaan kohtaan, kumarran syvään, heitän ohjat Hedan kaulalle ja annan molemmilla käsillä kunnon halausrapsutukset, kun tamma kävelee vapain ohjin kentän reunalle. Ei huono Vaativa B rata Helppo A tasoiselta ratsulta. Vaativa B tasoiselle ratsulle se olisi huono rata, mutta ei Hedalle. Ei me voiteta tai edes sijotuta, mutta sillä ei ole niin väliä, näitä sattuu. Onneksi minulle ei käynyt, niin kuin Shiorille ja Ravenille joskus kävi, kun heidän esteilmottautuminen olikin mennyt vahingossa Intermediate tason koululuokan osallistumiseksi. Raven on Helppo B tason ratsu. Älä koskaan ilmoittaudu kilpailuihin 22.45 yöllä väsyneenä okei?

Kirjoittanut VRL-14859 (533 sanaa).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaseutu Champion 2026

 Ilta täytti suomalaisen maalaismaiseman pastellinsävyillä. Ilma oli raikas ja ilmassa tuoksui sade ja sen tuoma kosteus. Yleistä tunnelmaa ...