Saavuimme Kollin kanssa Edsvikin tallille illalla järjestettävää kouluvalmennusta varten. Hoidin orin kuntoon vierastallissa ja ihailin saapuessani ja tiloilla liikkuessa hulppeita rakennelmia ja sisätiloja. Siirryimme ennen valmennuksen alkamista päämaneesin tiloihin, jotka vasta upeat olivatkin. Verryttelin orin ennen valmentaja Silja Kaarimäen saapumista. Vaikka valmennuksessa oli tilaa neljälle, vaikutti siltä, että pääsimme yksityisvalmennukseen Kaarimäelle. Kun Kaarimäki saapui, aloitimme pian valmennuksen.
Siirryimme verryttelyistä suoraan tehtäviin aloittaen siirtymillä. Samalla Kaarimäki selostaa: ”Tehdään lyhyitä harjoitteita ja annetaan runsaasti palautumisaikaa hevosen motivaation ylläpitämiseksi ja sen vuoksi, että hevonen saa aikaa oppia rauhassa. Olette verrytelleet hevoset itsenäisesti ennen varsinaisen valmennustunnin alkua, joten aloitetaan suoraan tehtävillä. Tänään keskitytään ratsastamaan kaarteita ja ympyröitä: paljon voltteja, kahdeksikkoa ja serpentiiniä, jotta saadaan tasapaino koetukselle ja ajatellaan sitä, että hevonen kantaa itsensä tasaisesti. Tähän lisätään siirtymät askellajien sisällä, mikä kehittää tasapainoa siirtymien aikana sekä tahdin hallintaa.” Kolli on tänään kiireinen, joten siirtymissä on alkuun hankaluuksia. Muutamat hyvätkin pätkät saimme, mutta töitä sai tehdä kunnolla. Ravista Kolli kyllä nosti laukkaan helposti, mutta takaisin päin oli vaikeaa. Lisäksi käynnissä askeleen kokoaminen sekä pidentäminen haastoi orin kiireisyyden vuoksi, mutta tehtävän loppua kohden alkoi jo vähän sujumaan.
Kahdeksikon ratsastaminen sujui jo alusta alkaen vähän paremmin kuin siirtymät. Kolli alkoi nopeasti taipumaan hyvin ja askelkin pysyi sopivan rentona. Kolmas tehtävä oli jo haastavampi. Ympyrän pienentäminen ei alkuun onnistunut lainkaan, mutta sain Kaarimäeltä hyviä vinkkejä, jotka auttoivat yhteisen sävelen löytymiseen. Pian kokoaminen alkoi sujua ja ympyrä pienentyä. Ympyrän suurentaminen takaisin 20 metrin halkaisijaan oli jo paljon helpompaa. Kolli toki menetti tasapainonsa pari kertaa, mutta yhteistyö ja keskittyminen pysyi meillä molemmilla terässä koko lopputehtävän ajan.
Suoritimme spiraalin kaikissa askellajeissa ja kun olimme - niin me, kuin valmentajakin - tyytyväisiä, annoin Kollille pitkät ohjat ja oli aika loppukäynneille. Oli hyvä valmennus, pitäisi käydä Kollin kanssa nyt enemmän valmennuksissa.
Valmentajan kommentit: Lisätään myöhemmin.
Kuva valmennuksesta, spiraali oli haastava laukassa!
Valmennuksen omat sivut!

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti