Tina Blacklake oli ostanut kaksi uutta hevosta talliin, kun suomalainen talli Pyökkipolku myi kasvattejaan pois toiminnan pienentyessä. Tina oli suunnitellut vain Mirrin ostamista pitkäsukuiseksi jalostushevoseksi, mutta ostoskassiin päätyi myös Esteri, kun Aifric pitkään maanitteli naista ottamaan myös sen, jotta hän voisi liisata sen myöhemmin omaan kasvatusprojektiinsa.
Vaikka matka oli pitkä, saapuivat tammat uuteen kotiinsa Blacklakelle ehjin nahoin. Kuskin mukaan matka oli mennyt mallikkaasti, vaikka tässä oli kaksi tammaa, jotka eivät pahemmin tykänneet matkustamisesta. Olivat kuitenkin syöneet, juoneet ja suostuneet takaisin hevosautoon jaloittelutaukojen jälkeen. Molemmat tammat myös kotiutuivat hyvin ja saivat turvaa toisistaan vaikkakin Mirri alkoi pian ärhentelemään Selinalle, joka siirrettiin toiseen pihattoon tästä syystä.
Tina on ylpeä ostoksistaan, ne vaikuttavat hyviltä hevosilta. Ne tulevat toimeen vähintäänkin nyt toistensa kanssa ja edes yhden tallin henkilökuntalaisen kanssa ja ovat eteviä ratsuja. Molemmat osoittautuivat toki myös haastaviksi ratsuiksi, mutta eipä se ollut oletuskaan, että niillä "kakarat" (kuten Tina sanoisi) pääsisi ratsastamaan, vaan taitavat tallin ratsuttajat tietenkin. Päättipä parin lepopäivän jälkeen Tina itse kiivetä Mirrin selkään Blacklaken remontoidulla kentällä. Edellisestä ratsastuskerrasta oli aikaa viikkoja, edellisestä kunnon treenistä vuosia, mutta Mirrin selässä Tina palasi takaisin nuoruusvuosilleen. Alla oli herkkä hevonen, joka alun pienen venkuroinnin jälkeen kuunteli jokaista apua hienosti. Tinalle tuli kaipuu hevosten selkään ja päätti olla nimeämättä Mirrille omaa kilpailuttajaa mahdollisiin tuleviin arvokilpailuihin. Hän menisi tamman kanssa itse!
Sukua tarkastellessa paljastui myös, että Mirrin sukutaulussa komeilee niin vihattu kuin rakastettukin nimi Thanatos. Hyvin palkittu fwb-ori, joka on jättänyt peräti vähintään 18 varsaa. Puoliverisiä ja ratsuponeja. Siksi monet nykyiset kasvattajat saavat orin nimestä harmaita hiuksia sen toistuessa joka toisen pitkäsukuisen koulupainotteisen suomalaisen puoliverisen sukutauluissa. Ja hyvä suku Mirrillä onkin. Vain harva kadonnut nimi, yksi täysin, osalla tallessa sentään rekisteritiedot. Hyvin palkittu, erittäin hyvin palkittu. Katsotaan, jos Tina pääsee Mirrin kanssa käymään vielä laatuarvosteluissa jossain kohtaa.
Esteri taas? Siitä Tina ei ollut erityisen kiinnostunut. Aifric saisi kisata tammalla itse tai delekoida homman jollekin toiselle. Ehkä uusi kouluratsastaja ranskalainen Jenny haluaisi asian kontolleen? Esteri on valmiiksi kantakirjattu kolmospalkinnolla ja Aifric tietäisi sen kohtalosta enemmän. Se nyt kuitenkin tallusti nyt tuossa Mirrin vieressä ja ehkä se oli hyvä. Tammat saivat matkalla seuraa toisistaan ja mitä todennäköisimmin, jos tammoilla vielä kilpaillaan, ne tulevat matkustamaan jatkossakin aina yhdessä.
Kirjoittanut VRL-14859 (358 sanaa).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti